De Omgevingswet, wat gaat er veranderen?

Lentevreugd rechtsboven Katwijk door René van Rossum
Lentevreugd rechtsboven Katwijk door René van Rossum

De invoering van de Omgevingswet in de afgelopen jaren is een lang en ingewikkeld proces geweest, maar voor de consulenten van Duinbehoud zijn de veranderingen heel overzichtelijk.

We zetten de belangrijkste veranderingen overzichtelijk voor u op een rij:

Eenduidig tekst

De huidige (versnipperde) wetgeving over ruimtelijke ordening, natuur en milieu wordt samengevoegd in één wet: de Omgevingswet. Dit betekent niet dat de zaak simpeler of overzichtelijker wordt, maar de tekst is wel eenduidiger geworden. Tegenstrijdigheden en inconsequenties zijn eruit gehaald. De hele omgevingswetgeving doorlezen en doorgronden blijft echter een flinke klus.

Bestemmingsplan wordt omgevingsplan

Het bestemmingsplan heet voortaan omgevingsplan en kan in de toekomst naast de regels over de ruimtelijke ordening ook regels bevatten over natuur, milieu en landschap. De toelichtende tekst op de regels zal minder vrijblijvend zijn en moet goed worden gelezen.

De Omgevingswet heeft een breed blikveld en spreekt over het doelmatig beheren, gebruiken en ontwikkelen van de fysieke leefomgeving ter vervulling van maatschappelijke behoeften. Ook wordt de intrinsieke waarde van de natuur benoemd en de zorgplicht voor leefomgeving (zie o.a. Besluit Activiteiten Leefomgeving (Bal), artikel 2.11).

De omgevingsvergunning

De verschillende vergunningen (besluiten en beschikkingen) worden onder één noemer gebracht: de omgevingsvergunning. Deze omgevingsvergunning kan zowel betrekking hebben op de ruimtelijke ordening (de bouw van een huis), het milieu (stikstofuitstoot) of natuur (vernielen nestgelegenheid). De verschillende aspecten die een rol spelen bij vergunningverlening moeten voortaan in samenhang worden beoordeeld.

Bevoegdheden gemeente

De bevoegdheden voor vergunningverlening worden zoveel mogelijk naar het laagste bestuurlijke niveau gebracht: de gemeente. Daarbij kan het voorkomen dat de gemeente een omgevingsvergunning afgeeft voor een bouwplan waarbij de overwinteringsplaats van vleermuizen verloren gaat. De gemeente moet dan een akkoord vragen bij de provincie voor de vergunningvoorschriften over het natuuraspect.

Dat de gemeente de (integrale) omgevingsvergunning afgeeft is echter geen automatisme, daar kan van worden afgeweken. De vergunningaanvrager kan een apart verzoek indienen bij de provincie als bijvoorbeeld het natuurgedeelte het hoofdbestanddeel van de totale vergunningaanvraag is.

Afwijken van rijksregels door gemeente en provincie

Gemeenten en provincies krijgen meer mogelijkheden om af te wijken van rijksregels of om zelf regels te stellen ten aanzien van de leefomgeving. Dit verloopt voor een belangrijk deel via de Algemene Plaatselijke Verordening en de Provinciale Verordening. We kennen dit bijvoorbeeld al ten aanzien van regels over hondenlosloopgebieden, de kapverordening, het beleid ten aanzien van het Natuur Netwerk Nederland of beschermde landschappen. Het wordt dus zaak voor de consulenten om deze verordeningen van gemeenten en provincie goed in de gaten te houden en daar in voorkomende gevallen ook commentaar op te leveren.

Participatie
Bij diverse besluiten van de overheden gaat participatie een belangrijke rol spelen. De Omgevingswet stelt dit niet verplicht, maar je moet dan wel motiveren waarom je het niet nodig vindt. Ook stelt de Omgevingswet dat participatie al moet starten nog voordat er een ontwerpbesluit ligt. Participatie loopt dus vooruit op de inspraak.

Van belang voor de consulenten is, dat je vroeg op de hoogte wordt gesteld van nieuwe initiatieven en dat je in het begin van het proces nog alternatieven kunt inbrengen en nieuwe ideeën kunt aandragen.

Dit participatieproces biedt kansen voor inbreng van eigen ideeën, maar het kan ook leiden tot frustratie omdat het veel tijd kost en er wellicht niets gedaan wordt met jouw inbreng.

Aanpassing Bekendmakingswet

Met de introductie van de Omgevingswet wordt ook de Bekendmakingswet aangepast. Onderdelen daarvan treden in werking op 1 juli 2021 resp. 1 juli 2022. Het is belangrijk om te weten dat voortaan alle besluiten en vergunningen digitaal moeten worden gepubliceerd en bekend moeten worden gemaakt via www.mijnoverheid.nl. Daarop kun je als consulent een abonnement nemen per postcodegebied of gemeente.

Ter informatie:

Een belangrijke bron van informatie over onze natuurgebieden, het landschap, de flora en de fauna is te vinden op de website: https://www.bij12.nl/onderwerpen/natuur-en-landschap/ Op deze website staan de Natura 2000 beheerplannen, de kennisdocumenten soortenbescherming en de nationale databank flora en fauna.

Gerelateerde berichten

De zebrarups is een gemakkelijk herkenbaar duindier. Hij is opvallend oranje-zwart gestreept en laat zich volop zien, een signaal aan insecteneters: eet mij niet, want ik ben giftig! Voor ons is hij daardoor niet moeilijk te vinden. Het is de rups van de sint- jacobsvlinder: twee namen, één soort.
Duinconsulent Cindy Kleyn en boswachter Paul van der Linden van PWN verwelkomden zo’n 25 deelnemers. Twee van hen kwamen helemaal uit Eindhoven, speciaal voor deze excursie. ‘We zijn al 25 jaar lid van Duinbehoud en zagen de aankondiging. We hebben een zwak voor deze streek, waar we ook vandaan komen’. De excursie op landgoed Marquette sloot goed aan bij de lezingen in Naturalis de dag ervoor: cultuurhistorie, biodiversiteit en collectieve kracht.
We spreken elkaar bij  kwelder De Putten, een ‘wegrestaurant voor vogels’ achter de Hondsbossche Duinen. Foppe komt aanlopen en vertelt dat hij op zijn wandeling tussen dijk en duin vergezeld werd door twee roodborsttapuiten: ‘weet je waarom die hier zitten?’ Foppe houdt van het gidsen en deelt zijn kennis graag: ‘kijk maar eens naar al dat duinzand en die duindoorns, daar schuilen ze in, broeden vlak bij de grond en eten ervan! Eigenlijk net als de kneu die hier ook broedt’.